Heraldin jarrujen ilmaus

Kysymyksiä sekä vinkkejä korjauksiin ja varaosien hankintaan
Post Reply
AWD

Heraldin jarrujen ilmaus

Post by AWD »

Onko kellään vinkkejä,miten jarrut pitäisi ilmata,ettei poljin painu "velttona" pohjaan.Olen yrittänyt muutaman kerran ilmata niitä normaali menetelmällä(vaimo painanut poljinta muutaman kerran ,pitänyt poljinta pohjassa ja minä avannut ilmausruuvin ja sama uudelleen),tuloksetta.Saman tein kytkimelle,muutama polkaisu ja poljin oli ok.Sitten ajattelin että,kun kytkin on ok,niin otin pääsyliterin siitä ja laitoin jarrujen puolelle,ja sama homma.Poljin painuu pohjaan.Olenko vain lopettanut ilmauksen liian aikaisin?Ilmausruuveista tulee pelkää nestettä jolloin arvelin, että kaikki on ok.Olisiko mahdollista että jossain putken sopukassa olisi vielä ilmaa?Laitoin kaikki uudet putket autoa kasatessani.Kaikkiin liitoksiin laitoin putkimiehen teippiä.ja auto seisoo paikallaan eikä mitään nesteläikkiä ole pyörien kohdalla.Jarrunesteenä mulla on silikonineste.Pääsylintereihin olen vaihtanut uudet kumit sisälle.Onko vaan pumpattava,pumpattava.....
Tee se ensin itse,mies!

josok

Post by josok »

http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... exID=15164
Tämän työkalun kanssa homma onnistui hyvin ja yksin. Sama pumppu pystyy myös esim. poistamaan vanhan peräöljyn.
Minusta putkiteippi kuuluu vesiputkistoon, ei täriseviin autoletkuihin. Pronssi- ja kuupariliittimet kiristetään tiiviiksi ilman teippiä.
terv. Jos

setari

Post by setari »

Ymmärtääkseni hydrauliliitoksiin ei saa laittaa mitään 'tiivistettä'. Itse vaihdoin kaikki putket ja tiivisteet jarruihin ja hyvin toimii

clubman

Post by clubman »

Putkien kierteisiin ei missään nimessä saa laittaa putkiteippiä tms! Tiivistys tapahtuu uros/naarasliittimissä olevilla kartioilla ja kartiot eivät kiristy jos kierteissä on ylimääräistä tavaraa. Sieltä se ilma tulee. Ilmauksen avuksi löytyy hyvä työkalu auton pissapojassa. Pissapojan letkuissa on, ainakin Saabissa ollut, takaiskuventtiili. Ilmausruuvi auki, letku ruuviin ja toinen pää pulloon. Pumpataan niin kauan kun neste pullossa ei enää kupli. Takaiskuventtiili estää nesteen/ilman pääsyn takaisin putkistoon. Käittääkseni vastaavia ilmaustyökaluja on ihan kaupallisestikin saatavana.

PeKe

Ilmauksesta

Post by PeKe »

Moi

Jos ei ole noita em. "vehkeitä" saatavilla niin itse sain ilmattua etujarrut, siellä se ilma tod. näk. on, painamalla jarrunestettä letkun ja pullon avulla ilmaruuvin kautta pääsylinteriin päin. Eli tarviit ilmausruuviin käypäsen letkunpätkän sekä sellaisen muovipullon johon saat ko. letkun pätkän suht. tiiviisti kiinni. Ja eikun painat nestettä "ylöspäin".
Herald -65,-67

makinpa

Post by makinpa »

Onhan jarrujen säädöt tarkistettu ennen ilmauksen aloittamista.
Menee poljin pohjaan asti, jos liinat on liian kaukana rummuista.
Olet säädöt toki tehnyt, mutta tuli tommonenkin vaihtoehto mieleen jos olis vaikka unohtunu.

Bilteman ilmauslaite on ainakin halpa 4,99€
Kokemuksia härvelistä ei ole, mutta eihän siinä ole kun pullo, letkua ja takaiskuventtiili.

Image

jani79

Itsellä sama ongelma!! Löysikö awd vikaa??

Post by jani79 »

Eli poljin painuu pohjaan aina ensimmäisellä painalluksella. Jarrut on varmaan 7 kertaa ilmattu. tuloksetta. Koitin korkki kiinni ilmaustakin, kun yksi tyyppi sanoi, että koittaa sitä, muttei vaikutusta.
Enkä ole ensimmäistä kertaa jarruja ilmaamassa. sitä on tullu tehtyä ja aina on jarrut löytyny.

Niin ei niissä jarruissa mitään säätöä ole. ihan itsekseen hakevat paikkansa. Ainoat säädöt käsijarrupuolella.

Eli oisko kellään tietoa, mikä ihme tuossa voisi olla?

Ei viitsis korjaamollekaan viä, kun olen koko auton muutoin käyttänyt joka osan irrallaan.:D

makinpa

Post by makinpa »

TAKAjarrun säätö "härveli" näkyy keskellä kuvaa no.519762.
Säätö härvelin neliökanta ruuvinpää tulee jarrukilven läpi ja siitä käännetään kiinnipäin ("lumpsahtaa"neljäsosa kierros kerrallaan) kunnes
liinat ottaa rumpuun kiinni. Sitten sen verran takaisin että rengas pyörii kohtuuherkästi käsin (saa vähän laahata). Säädön sisällä on kartio joka levittää kuvassa olevien palojen välityksellä liinoja alapuolelta.
Ekalla painalluksella polkimen liike menee siihen että liinat aukee rumulle asti ja pumppaamalla saat vasta hieman painetta jarruihin.

Image

jani79

juu. :)

Post by jani79 »

Olen kyllä tuosta tietoinen. Eli olen tehnyt juurikin tuon takajarrujen säädön noin. Etujarruissa ei ainakaan ole ymmärtääkseni säätöä. Ja etujarrukengät ovat kuitenkin kauempana rummusta, kuin takana..

mystistä..

makinpa

Post by makinpa »

Etujarrut säädetään samaan tapaan. Ruuvi kääntää nokkia 105667.
Jokohan ne jarrut ton säädön jälkeen löytyy.

Image

jani79

Kiitos!

Post by jani79 »

Tätä en aiemmin hoksannut. Yksi asia kyllä ihmetyttää, kun tuossa on kaikki uudet jarrukengät, niin silti ainakin takasäädöt pitä kääntää melkeen "pohjaan asti" Ja veikkaan, et sama homma etupäässä.
Mieleen tuli vaan pari vaihtoehtoa, että olisko rummut muka niin kuluneet. Tai sitten, kun ostin tuon projektin, niin siinä tuli uudet kengät mukana, että voisko ne olla jotenki väärät. Vai onko vaan originaaleissa kengissä niin paljon paksummat kulutuspinnat.???

jani79

Post by jani79 »

Jarrut tosiaan löytyi, joten suuri kiitos makinpalle!!! Outoa kyllä, että tosiaan on kaikki uudet jarrukengät ja kaikki säädöt joutu vääntään melkein pohjaan.. -no pääasia, että pelaa. :D

setari

Post by setari »

Taitaa olla sen merkki, että alkaa rummuista loppumaan pinta. Kannattaa harkita uusien rumpujen vaihtoa

Post Reply