Spitfiren fiksausta kuvina...
Fiksailu näyttää etenevän hyvin hienoista kuvista päätellen.
Tuli hommattua perheeseen '79 Spitfire. Tekniikka ja kori OK kunnossa, muuten pikku fiksattavaa löytyy sopivasti.
Nyt on sama venakopan ja ilmanputsarin fiksaus menossa kuin sinullakin.
Toivottavaisti saan aikaan yhtä hienoa jälkeä.
Tosiaan aika hiljaista näyttää olevan näillä foorumeilla. Koitetaampa saada tänne vähän lisää elämää!
Tuli hommattua perheeseen '79 Spitfire. Tekniikka ja kori OK kunnossa, muuten pikku fiksattavaa löytyy sopivasti.
Nyt on sama venakopan ja ilmanputsarin fiksaus menossa kuin sinullakin.
Toivottavaisti saan aikaan yhtä hienoa jälkeä.
Tosiaan aika hiljaista näyttää olevan näillä foorumeilla. Koitetaampa saada tänne vähän lisää elämää!

Uudet jouset alla. Nyt en enää ihmettele yhtään miksi näiden vaihdosta kirjoitellaan. Ensinnäkään keula ei enää "pompota" tai nypytä kuopissa. Lisäksi pehmeämpi etupää tuntuu nyt olevan samalla taajuudella takajousituksen kanssa. Ajettavuus otti aimo harppauksen kohti sitä mihin suunnittelijat olivat aikoinaan pyrkineet. Renkaiden merkitystä ei näissä vanhoissa vehkeissä myöskään kannata aliarvioida. Eron huomaa selvemmin mitä uusissa autoissa.
Sitten toki ulkonäköseikat: auto on suorassa eikä keula ylhäällä. Kuskin paikalta tämän huomaa siitä että nokkapellin yli ei tarvitse kurkkia (vaikka pää olisikin katossa kiinni). Auto on myös entistä matalampi, joten nyt viimeistään kannattaa varoa sukukalleuksia kun ajaa tiessä olevan möykyn yli.
Sitten kysymys jos joku vaikka vastaisi... Vanteiden keskikupit mattamustaksi vaiko hopeisiksi? Ja mistä saa Suomesta kohtuu rahaan Triumph-logoa keskikupin keskelle? RimmerBrothers pyytää maltilliset 4€/kpl, mutta pelkästään noita en lähde tilaamaan sieltä (ainakaan vielä).
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:04 pm, edited 1 time in total.
Jotain pientä taas arkea helpottamaan:

Helpompi laittaa auto virrattomaksi kun ei ole ajoa tai remonttia tehdessä. Köyhänmiehen ajonesto kun pyörittää nupin kokonaan pois.

Helpompi laittaa auto virrattomaksi kun ei ole ajoa tai remonttia tehdessä. Köyhänmiehen ajonesto kun pyörittää nupin kokonaan pois.
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:04 pm, edited 1 time in total.
Auto & omistaja täytti taannoin pyöreitä vuosia. Tälllaiset tuli lahjaksi:
http://www.shoedeals4u.com/detail.asp?ShoeId=464969
Koko mustana tosin.
http://www.shoedeals4u.com/detail.asp?ShoeId=464969
Koko mustana tosin.
Ilma oli kohtalainen niin tuli harjoiteltua katon oikeaoppinen alaslaskeminen. Sähkökatossa kieltämättä omat etunsa, mutta onhan tämä kevyempi ratkaisu...
Samalla tarkistin miten aiemmin hankitut peitteet sopivat autoon.
Hoodback:


Tonneau:


Sopivat
Samalla tarkistin miten aiemmin hankitut peitteet sopivat autoon.
Hoodback:


Tonneau:


Sopivat
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:05 pm, edited 1 time in total.
Auton mukana tulleet kaiuttimet pääsivät ruumiinavaukseen. Kaiuttimien alkuperäisyydestä ei ole tietoa, mutta istuvat sopivasti omassa paikassaan näkymättä ulos.

Sisältä paljastui "asiallisen" näköinen paketti, joka ei valitettavasti kuulosta siltä.

Sisuskalut korvataan paremmilla osilla. Teinijumputusta ei haluta vaan pitää nykyinen lookki. Tarkoittanee sitä että isoin 4" elementti vaihtuu laadukkaampaan. Samalla viisaampi kaupan setä saa kertoa mitä muille elementeille pitää tehdä.
Toiveena olisi saada siedettävä ääni kaupunkinopeuksissa kuunteluun. Kaikki Spitfiren omistajat tietävät mitä radion kuuntelulle käy yli 75km/h nopeudessa

Sisältä paljastui "asiallisen" näköinen paketti, joka ei valitettavasti kuulosta siltä.

Sisuskalut korvataan paremmilla osilla. Teinijumputusta ei haluta vaan pitää nykyinen lookki. Tarkoittanee sitä että isoin 4" elementti vaihtuu laadukkaampaan. Samalla viisaampi kaupan setä saa kertoa mitä muille elementeille pitää tehdä.
Toiveena olisi saada siedettävä ääni kaupunkinopeuksissa kuunteluun. Kaikki Spitfiren omistajat tietävät mitä radion kuuntelulle käy yli 75km/h nopeudessa
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:05 pm, edited 1 time in total.
DLS:n 4" Classic 224 kaiuttimet jäi matkaan:
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_62
Kaksi muuta elementtiä jäi pois ja näiden tilalle tuli peitelevyt. Erityistä huomiota kiinnitetty kotelon tiiveyteen. Kaikki saumat käyty läpi kuumaliimalla. Lopuksi vanua täyteen.

Etupaneelit puhdistettu pahimmista mämmeistä. Ei maalattu => pyritty jättämään mahdollisimman mitään sanomattomiksi. Näitä tehdessä tuli mieleen että kenen kotistereoista on 80-luvulla jäänyt kaiuttimet puuttumaan.
Alkuperäiset olleet ilmeisesti saman henkisiä omissa koteloissaan (kuvia 1. sivun lopussa):
http://club.triumph.org.uk/cgi-bin/foru ... 207272655/
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_62
Kaksi muuta elementtiä jäi pois ja näiden tilalle tuli peitelevyt. Erityistä huomiota kiinnitetty kotelon tiiveyteen. Kaikki saumat käyty läpi kuumaliimalla. Lopuksi vanua täyteen.

Etupaneelit puhdistettu pahimmista mämmeistä. Ei maalattu => pyritty jättämään mahdollisimman mitään sanomattomiksi. Näitä tehdessä tuli mieleen että kenen kotistereoista on 80-luvulla jäänyt kaiuttimet puuttumaan.
Alkuperäiset olleet ilmeisesti saman henkisiä omissa koteloissaan (kuvia 1. sivun lopussa):
http://club.triumph.org.uk/cgi-bin/foru ... 207272655/
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:06 pm, edited 1 time in total.
Terve,
Ainakin Amerikkaan viedyissä Triumpheissa on asennettu radiot vasta perillä maahantuojan toimesta- Euroopassa käytetyt AM-taajuudet ovat poikenneet
jenkkien vastaavista ja siinä ehkä tärkein syy asentaa paikallinen vehje.
Edellisen viestin linkin Spitfiressä oleva tähtikuvioinen kaiutin on alkuperäinen. Itsellä niitä on kaksikin kappaletta, toinen alkuperäisessä Heraldin asennussarjassa vuodelta 1963, joka näkyy kuvassa asennusohjeineen. Valmistaja on jenkkiläinen 'Metra Electronics of Brooklyn N.Y.'

Ainakin Amerikkaan viedyissä Triumpheissa on asennettu radiot vasta perillä maahantuojan toimesta- Euroopassa käytetyt AM-taajuudet ovat poikenneet
jenkkien vastaavista ja siinä ehkä tärkein syy asentaa paikallinen vehje.
Edellisen viestin linkin Spitfiressä oleva tähtikuvioinen kaiutin on alkuperäinen. Itsellä niitä on kaksikin kappaletta, toinen alkuperäisessä Heraldin asennussarjassa vuodelta 1963, joka näkyy kuvassa asennusohjeineen. Valmistaja on jenkkiläinen 'Metra Electronics of Brooklyn N.Y.'

Uudet lätkät keskikuppeihin sekä ratin keskiöön. Näiden päällä on ohut muovikelmu suojaamassa. Täytynee ottaa pois ennen asennusta.

Mattamusta saa vaihtua hopeiseen keskiöiden kohdalla:
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit01b.jpg
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit04b.jpg

Mattamusta saa vaihtua hopeiseen keskiöiden kohdalla:
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit01b.jpg
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit04b.jpg
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:06 pm, edited 1 time in total.
"Alkuperäinen" vesiletku vaihtui alkuperäiseen.

Pois otettu oli liian paksu, liian pitkä ja aivan erimerkkisestä autosta. Taas yksi puuhapatentti vähemmän. Satunnainen pakkasnesteen tipputtaminen loppui tähän.
Asensin myös korista & rättikaton rungosta puuttuneet nepparin vastakappaleet. Alkuperäinen vetoniitti ratkaisu ei vakuuttanut, joten korvasin sen mielestäni paremmalla:

Ei helise ja pysyvyys varmistettu kierrelukitteella.

Pois otettu oli liian paksu, liian pitkä ja aivan erimerkkisestä autosta. Taas yksi puuhapatentti vähemmän. Satunnainen pakkasnesteen tipputtaminen loppui tähän.
Asensin myös korista & rättikaton rungosta puuttuneet nepparin vastakappaleet. Alkuperäinen vetoniitti ratkaisu ei vakuuttanut, joten korvasin sen mielestäni paremmalla:

Ei helise ja pysyvyys varmistettu kierrelukitteella.
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:07 pm, edited 1 time in total.
Ehjä, mutta haalistunut rättikatto kaipaa ehostusta. Pitkällisen tutkimisen jälkeen päädyin Renovon tuotteeseeen:
http://www.renovointernational.com/products/reviver.php
(Suomesta tätä saa ainakin Pro-Carserviceltä)
Autoglymin rättikaton hoitoaineita kokeiltu, mutta nämä soveltuvat vain uusille tai hyväkuntoisille värinsä säilyttäneille katoille.
Tulossa läjä kuvia vaihe vaiheelta sekä kokemuksia kunhan ilmat antavat myöten.
http://www.renovointernational.com/products/reviver.php
(Suomesta tätä saa ainakin Pro-Carserviceltä)
Autoglymin rättikaton hoitoaineita kokeiltu, mutta nämä soveltuvat vain uusille tai hyväkuntoisille värinsä säilyttäneille katoille.
Tulossa läjä kuvia vaihe vaiheelta sekä kokemuksia kunhan ilmat antavat myöten.
Muutama vinkki Renovon litkun käyttöön:
-varmista että rättikatto on puhdas. Pese tarvittaessa ja katon kuivuttua poista ylimääräinen nukka "tarrarullalla". Varo ettei tarra osu muovilaseihin => jämähtää tehokkasti kiiinni + erittäin vaikeaa irroittaa. Kokeiltu homma. Katon on oltava kuiva ennen aineella käsittelyä.
-teippaa maalarinteipillä ikkunat ja peltipinnat roiskeiden välttämiseksi. Tuotteen ohje kertoo että "pyyhi ylimääräinen aine pois". Todellisuudessa muuttuu työlääksi irroittaa yllättävän äkkiä. Aine tarttuu tehokkaasti mm. muovi-ikkunoihin.
-bensan ohella tämä kuuluu myös niihin aineisiin jota ei säästellä. Levitä runsaasti => älä pihtaa.
-Litran pullo riittää "kahden keskikokoisen katon käsittelyyn". Näin virttyneen katon kohdalla ensimmäinen kerros imeytyi hetkessä ja toinen kerros peitti hieman paremmin. Kolmannella käsittelyllä saanee jo pinnasta tasaisen. Siihen se litra meneekin.
Tässä rättikaton reunaan Autoglymin puhdistusaineella kokeiltuna (puhdisti kyllä, mutta loputkin värit lähti):

Sama kohta käsiteltynä:

Katto puhdistettuna liasta:

½ käsiteltynä. Takana käsiteltyä kohtaa. Tässä vaiheessa näytti pahalta:

Koko katto käsiteltynä (märkänä):



-varmista että rättikatto on puhdas. Pese tarvittaessa ja katon kuivuttua poista ylimääräinen nukka "tarrarullalla". Varo ettei tarra osu muovilaseihin => jämähtää tehokkasti kiiinni + erittäin vaikeaa irroittaa. Kokeiltu homma. Katon on oltava kuiva ennen aineella käsittelyä.
-teippaa maalarinteipillä ikkunat ja peltipinnat roiskeiden välttämiseksi. Tuotteen ohje kertoo että "pyyhi ylimääräinen aine pois". Todellisuudessa muuttuu työlääksi irroittaa yllättävän äkkiä. Aine tarttuu tehokkaasti mm. muovi-ikkunoihin.
-bensan ohella tämä kuuluu myös niihin aineisiin jota ei säästellä. Levitä runsaasti => älä pihtaa.
-Litran pullo riittää "kahden keskikokoisen katon käsittelyyn". Näin virttyneen katon kohdalla ensimmäinen kerros imeytyi hetkessä ja toinen kerros peitti hieman paremmin. Kolmannella käsittelyllä saanee jo pinnasta tasaisen. Siihen se litra meneekin.
Tässä rättikaton reunaan Autoglymin puhdistusaineella kokeiltuna (puhdisti kyllä, mutta loputkin värit lähti):

Sama kohta käsiteltynä:

Katto puhdistettuna liasta:

½ käsiteltynä. Takana käsiteltyä kohtaa. Tässä vaiheessa näytti pahalta:

Koko katto käsiteltynä (märkänä):



Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:08 pm, edited 1 time in total.
Satunnaisesti tulvivat S.U kaasuttimet ovat viimeaikoina kiristäneet pinnaa. Toinen kaasutin on saatu pysyvästi kuivaksi, mutta toinen kenkkuilee yhä.
Toivottavasti näistä löytyy pysyvä korjaus:
http://www.jcna.com/library/tech/tech0026.html
2kpl Jenkkien valmistamia neulaventtiilien korvikkeita. Grose-jet nimellä löytyy hieman tietoa netistä.

Kokemuksia kirjoitellaan kun löytävät tiensä autoon asti.
Toivottavasti näistä löytyy pysyvä korjaus:
http://www.jcna.com/library/tech/tech0026.html
2kpl Jenkkien valmistamia neulaventtiilien korvikkeita. Grose-jet nimellä löytyy hieman tietoa netistä.

Kokemuksia kirjoitellaan kun löytävät tiensä autoon asti.