Spitfiren fiksausta kuvina...

Kalusto- ja projektiesittelyt tänne......
SJä
Posts: 1
Joined: Sun Mar 30, 2008 9:15 am

Post by SJä »

Fiksailu näyttää etenevän hyvin hienoista kuvista päätellen.
Tuli hommattua perheeseen '79 Spitfire. Tekniikka ja kori OK kunnossa, muuten pikku fiksattavaa löytyy sopivasti.
Nyt on sama venakopan ja ilmanputsarin fiksaus menossa kuin sinullakin.
Toivottavaisti saan aikaan yhtä hienoa jälkeä.

Tosiaan aika hiljaista näyttää olevan näillä foorumeilla. Koitetaampa saada tänne vähän lisää elämää!

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Image

Uudet jouset alla. Nyt en enää ihmettele yhtään miksi näiden vaihdosta kirjoitellaan. Ensinnäkään keula ei enää "pompota" tai nypytä kuopissa. Lisäksi pehmeämpi etupää tuntuu nyt olevan samalla taajuudella takajousituksen kanssa. Ajettavuus otti aimo harppauksen kohti sitä mihin suunnittelijat olivat aikoinaan pyrkineet. Renkaiden merkitystä ei näissä vanhoissa vehkeissä myöskään kannata aliarvioida. Eron huomaa selvemmin mitä uusissa autoissa.

Sitten toki ulkonäköseikat: auto on suorassa eikä keula ylhäällä. Kuskin paikalta tämän huomaa siitä että nokkapellin yli ei tarvitse kurkkia (vaikka pää olisikin katossa kiinni). Auto on myös entistä matalampi, joten nyt viimeistään kannattaa varoa sukukalleuksia kun ajaa tiessä olevan möykyn yli.

Sitten kysymys jos joku vaikka vastaisi... Vanteiden keskikupit mattamustaksi vaiko hopeisiksi? Ja mistä saa Suomesta kohtuu rahaan Triumph-logoa keskikupin keskelle? RimmerBrothers pyytää maltilliset 4€/kpl, mutta pelkästään noita en lähde tilaamaan sieltä (ainakaan vielä).
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:04 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

SJä: kiitos palautteesta. Tavoitteenahan on saada foorumille eloa. Ei tämäkään topicci sisällä mitään uutta tai mullistavaa puhumattakaan mekaanikon taidoista, mutta toivottavasti edes ajanvietettä.

Onnea uuden Spitfiren kanssa => sitä tarvitset :D

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Jotain pientä taas arkea helpottamaan:

Image

Helpompi laittaa auto virrattomaksi kun ei ole ajoa tai remonttia tehdessä. Köyhänmiehen ajonesto kun pyörittää nupin kokonaan pois.
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:04 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Auto & omistaja täytti taannoin pyöreitä vuosia. Tälllaiset tuli lahjaksi:
http://www.shoedeals4u.com/detail.asp?ShoeId=464969

Koko mustana tosin.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Ilma oli kohtalainen niin tuli harjoiteltua katon oikeaoppinen alaslaskeminen. Sähkökatossa kieltämättä omat etunsa, mutta onhan tämä kevyempi ratkaisu...

Samalla tarkistin miten aiemmin hankitut peitteet sopivat autoon.

Hoodback:
Image
Image

Tonneau:
Image
Image

Sopivat 8)
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:05 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Auton mukana tulleet kaiuttimet pääsivät ruumiinavaukseen. Kaiuttimien alkuperäisyydestä ei ole tietoa, mutta istuvat sopivasti omassa paikassaan näkymättä ulos.

Image

Sisältä paljastui "asiallisen" näköinen paketti, joka ei valitettavasti kuulosta siltä.

Image

Sisuskalut korvataan paremmilla osilla. Teinijumputusta ei haluta vaan pitää nykyinen lookki. Tarkoittanee sitä että isoin 4" elementti vaihtuu laadukkaampaan. Samalla viisaampi kaupan setä saa kertoa mitä muille elementeille pitää tehdä.

Toiveena olisi saada siedettävä ääni kaupunkinopeuksissa kuunteluun. Kaikki Spitfiren omistajat tietävät mitä radion kuuntelulle käy yli 75km/h nopeudessa :oops:
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:05 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

DLS:n 4" Classic 224 kaiuttimet jäi matkaan:
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_62

Kaksi muuta elementtiä jäi pois ja näiden tilalle tuli peitelevyt. Erityistä huomiota kiinnitetty kotelon tiiveyteen. Kaikki saumat käyty läpi kuumaliimalla. Lopuksi vanua täyteen.

Image

Etupaneelit puhdistettu pahimmista mämmeistä. Ei maalattu => pyritty jättämään mahdollisimman mitään sanomattomiksi. Näitä tehdessä tuli mieleen että kenen kotistereoista on 80-luvulla jäänyt kaiuttimet puuttumaan.

Alkuperäiset olleet ilmeisesti saman henkisiä omissa koteloissaan (kuvia 1. sivun lopussa):
http://club.triumph.org.uk/cgi-bin/foru ... 207272655/
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:06 pm, edited 1 time in total.

User avatar
svenjauhe
Posts: 55
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:28 am
Location: Helsinki

Post by svenjauhe »

Terve,

Ainakin Amerikkaan viedyissä Triumpheissa on asennettu radiot vasta perillä maahantuojan toimesta- Euroopassa käytetyt AM-taajuudet ovat poikenneet
jenkkien vastaavista ja siinä ehkä tärkein syy asentaa paikallinen vehje.

Edellisen viestin linkin Spitfiressä oleva tähtikuvioinen kaiutin on alkuperäinen. Itsellä niitä on kaksikin kappaletta, toinen alkuperäisessä Heraldin asennussarjassa vuodelta 1963, joka näkyy kuvassa asennusohjeineen. Valmistaja on jenkkiläinen 'Metra Electronics of Brooklyn N.Y.'

Image

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Kaiuttimet on nyt kiinni ja käytössä. Ääni kyllä parani, mutta hälyääniä sen verran runsaasti autossa että lähinnä uutisten kuunteluun soveltuu tämä paketti. Katto alhaalla musiikkia ei tule kuunneltua.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Uudet lätkät keskikuppeihin sekä ratin keskiöön. Näiden päällä on ohut muovikelmu suojaamassa. Täytynee ottaa pois ennen asennusta.

Image

Mattamusta saa vaihtua hopeiseen keskiöiden kohdalla:
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit01b.jpg
http://www.triumphspitfire.nl/brochurep ... pit04b.jpg
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:06 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

"Alkuperäinen" vesiletku vaihtui alkuperäiseen.

Image

Pois otettu oli liian paksu, liian pitkä ja aivan erimerkkisestä autosta. Taas yksi puuhapatentti vähemmän. Satunnainen pakkasnesteen tipputtaminen loppui tähän.

Asensin myös korista & rättikaton rungosta puuttuneet nepparin vastakappaleet. Alkuperäinen vetoniitti ratkaisu ei vakuuttanut, joten korvasin sen mielestäni paremmalla:

Image

Ei helise ja pysyvyys varmistettu kierrelukitteella.
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:07 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Ehjä, mutta haalistunut rättikatto kaipaa ehostusta. Pitkällisen tutkimisen jälkeen päädyin Renovon tuotteeseeen:

http://www.renovointernational.com/products/reviver.php
(Suomesta tätä saa ainakin Pro-Carserviceltä)

Autoglymin rättikaton hoitoaineita kokeiltu, mutta nämä soveltuvat vain uusille tai hyväkuntoisille värinsä säilyttäneille katoille.

Tulossa läjä kuvia vaihe vaiheelta sekä kokemuksia kunhan ilmat antavat myöten.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Muutama vinkki Renovon litkun käyttöön:

-varmista että rättikatto on puhdas. Pese tarvittaessa ja katon kuivuttua poista ylimääräinen nukka "tarrarullalla". Varo ettei tarra osu muovilaseihin => jämähtää tehokkasti kiiinni + erittäin vaikeaa irroittaa. Kokeiltu homma. Katon on oltava kuiva ennen aineella käsittelyä.

-teippaa maalarinteipillä ikkunat ja peltipinnat roiskeiden välttämiseksi. Tuotteen ohje kertoo että "pyyhi ylimääräinen aine pois". Todellisuudessa muuttuu työlääksi irroittaa yllättävän äkkiä. Aine tarttuu tehokkaasti mm. muovi-ikkunoihin.

-bensan ohella tämä kuuluu myös niihin aineisiin jota ei säästellä. Levitä runsaasti => älä pihtaa.

-Litran pullo riittää "kahden keskikokoisen katon käsittelyyn". Näin virttyneen katon kohdalla ensimmäinen kerros imeytyi hetkessä ja toinen kerros peitti hieman paremmin. Kolmannella käsittelyllä saanee jo pinnasta tasaisen. Siihen se litra meneekin.

Tässä rättikaton reunaan Autoglymin puhdistusaineella kokeiltuna (puhdisti kyllä, mutta loputkin värit lähti):
Image

Sama kohta käsiteltynä:
Image

Katto puhdistettuna liasta:
Image

½ käsiteltynä. Takana käsiteltyä kohtaa. Tässä vaiheessa näytti pahalta:
Image

Koko katto käsiteltynä (märkänä):
Image
Image
Image
Last edited by TSN on Fri Apr 03, 2009 7:08 pm, edited 1 time in total.

User avatar
TSN
Posts: 122
Joined: Sun Sep 02, 2007 9:02 am
Location: Tampere

Post by TSN »

Satunnaisesti tulvivat S.U kaasuttimet ovat viimeaikoina kiristäneet pinnaa. Toinen kaasutin on saatu pysyvästi kuivaksi, mutta toinen kenkkuilee yhä.

Toivottavasti näistä löytyy pysyvä korjaus:
http://www.jcna.com/library/tech/tech0026.html

2kpl Jenkkien valmistamia neulaventtiilien korvikkeita. Grose-jet nimellä löytyy hieman tietoa netistä.

Image

Kokemuksia kirjoitellaan kun löytävät tiensä autoon asti.

Post Reply