Osaisikohan joku kertoa, että mistä johtuu moottorista tuleva vikisevä ääni? Ääni kuuluu selvimmin tyhjäkäynnillä.
Moottori toimii muuten moitteetta, mutta tuo ääni ei ole varmastikaan mikään hyvä merkki.
Lyhyt videon pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=qGoYqwHz2EQ
Kiitos jo etukateen.
Heraldin moottori "vikisee" -näyte
Heraldin moottori "vikisee" -näyte
Triumph Herald 13/60 -69
Terve.
Näppäränä henkilönä olet jo varmaan tarkistanut ilmeiset Triumph-asiat.
Onko vesipumpun laakeri loppu, eli tuntuuko tuulettajan siivikön rivoista ravistettaessa välystä? Pumpun rungossa on rasvanipan paikka, ja nippaa on tarkoitus käyttää voitelemiseen...
Onko kampiakselin päittäisvälysliuska tai -liuskat tippuneet öljypohjaan? Asiaa voi arvuutella tarkistamalla kampiakselin välyksen pitkittäissuunnassa vääntämällä kampiakselin siivapyörästä isolla meisselillä tai rengasraudalla eteen - taakse.
Onko puuhailtu virranjakajan jalan kanssa ja jätetty jalan alta sopiva määrä paperitiivisteitä jä välystä pois, minkä vuoksi virranjakajan käyttöpyörä kihnaa virranjakajan jalkaa vasten?
Näppäränä henkilönä olet jo varmaan tarkistanut ilmeiset Triumph-asiat.
Onko vesipumpun laakeri loppu, eli tuntuuko tuulettajan siivikön rivoista ravistettaessa välystä? Pumpun rungossa on rasvanipan paikka, ja nippaa on tarkoitus käyttää voitelemiseen...
Onko kampiakselin päittäisvälysliuska tai -liuskat tippuneet öljypohjaan? Asiaa voi arvuutella tarkistamalla kampiakselin välyksen pitkittäissuunnassa vääntämällä kampiakselin siivapyörästä isolla meisselillä tai rengasraudalla eteen - taakse.
Onko puuhailtu virranjakajan jalan kanssa ja jätetty jalan alta sopiva määrä paperitiivisteitä jä välystä pois, minkä vuoksi virranjakajan käyttöpyörä kihnaa virranjakajan jalkaa vasten?
Sain tämän ongelman korjattu viime kesänä jo.
Syypää oli hapertuneet ja syödyt moottorin kiinnikekumit.
Niiden vaihtoon meni multa kaikkine taisteluineen pari tuntia.
Jälkeen päin ajateltuna etenkin tyhjäkäynnillä koko moottori heilui aikalailla epäterveen oloisesti ja nyt uusien kumien myötä tärinät jäi unholaan.
Tuossa vielä uusi video korjauksen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=EKZ5oaiI14s
Vesipumppu vaihtui samassa rytäkässä, tuota TRPi:n mainitsemaa rasvanippaa en vesipumpun rungosta löytänyt. En vanhasta, enkä uudesta. Voikohan noita olla sitten nipattominakin?
Syypää oli hapertuneet ja syödyt moottorin kiinnikekumit.
Niiden vaihtoon meni multa kaikkine taisteluineen pari tuntia.
Jälkeen päin ajateltuna etenkin tyhjäkäynnillä koko moottori heilui aikalailla epäterveen oloisesti ja nyt uusien kumien myötä tärinät jäi unholaan.
Tuossa vielä uusi video korjauksen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=EKZ5oaiI14s
Vesipumppu vaihtui samassa rytäkässä, tuota TRPi:n mainitsemaa rasvanippaa en vesipumpun rungosta löytänyt. En vanhasta, enkä uudesta. Voikohan noita olla sitten nipattominakin?
Triumph Herald 13/60 -69
-
- Posts: 13
- Joined: Fri Nov 18, 2016 11:09 pm
- Location: Kouvola
Mulla löytyy vesipumpusta ihan reikä, jossa ei kyl ole kierteitä. Siitä mä ruiskin sprayvaseliinia ja crc.tä sisään. Pumppu herkisty näillä metodeilla hyvin. Täytynee vielä vetää kierteet reikään ja laittaa siihen nippa, ennen kesää.HH wrote:
Vesipumppu vaihtui samassa rytäkässä, tuota TRPi:n mainitsemaa rasvanippaa en vesipumpun rungosta löytänyt. En vanhasta, enkä uudesta. Voikohan noita olla sitten nipattominakin?
Shaken,not stirred!
-
- Posts: 179
- Joined: Sun Sep 10, 2006 6:39 pm
- Location: Ylentola
juuri niin, "juorureikää" ei kannata tukkia rasvanipalla. Nykyisissä vesipumpuissa on pakettilaakeri eli akseli on sisäkooli ja stefoilla suojattuna. sinne ei saa rasvaa jälkikäteen uittamallakaan. Vikinä on kuulunut pumpun hiilitiivisteestä, johon pääsee vaikuttamaan juorureiän kautta. Juorureiän tarkoitus on, että kun hiilitiiviste pettää, niin vesi pääsee sieltä ulos ja pumppu on silloin rikki.
Vanhanmallisissa vesipumpuissa, missä on rasvanippa tai tulppa sille on varustettuna kahdella kuulalaakerilla, jonka väliseen tilaan rasvakanava menee. Nämä pumput erottaa siitä, että hihnapyörä on akselin päästä mutterilla kiinni. Pakettilaakereissa hihnapyörät ovat vain puristussovituksella kiinnitettynä.
En suosittele hiilitiivisteen ylenpäistä rasvaamista. Voi tuhota tiivistyksen. Pieni suihkaus CRC tai silikonispreitä voi hiljentää vikinän.
Vanhanmallisissa vesipumpuissa, missä on rasvanippa tai tulppa sille on varustettuna kahdella kuulalaakerilla, jonka väliseen tilaan rasvakanava menee. Nämä pumput erottaa siitä, että hihnapyörä on akselin päästä mutterilla kiinni. Pakettilaakereissa hihnapyörät ovat vain puristussovituksella kiinnitettynä.
En suosittele hiilitiivisteen ylenpäistä rasvaamista. Voi tuhota tiivistyksen. Pieni suihkaus CRC tai silikonispreitä voi hiljentää vikinän.
-
- Posts: 13
- Joined: Fri Nov 18, 2016 11:09 pm
- Location: Kouvola