Shimmilevyt eturipustukseen

Kysymyksiä sekä vinkkejä korjauksiin ja varaosien hankintaan
Goldfinger
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 11:09 pm
Paikkakunta: Kouvola

Shimmilevyt eturipustukseen

Viesti Kirjoittaja Goldfinger » Ma Marras 21, 2016 10:42 am

Moi. Tulipa ostettua eka englantilaisten tekemä kärry eli korinvaihto spitfire. Aikasemmin on tullu rassattua lähinnä italialaista menopeliä. Spitti on ny ns. Purkuvaiheessa ja kysymys onkin se että :
onko mahollista että oikealla puolella on rungon ja eturipustuksen välissä takana 4 ja edessä 3 shimmilevyä. Vasemalla ei ainuttakaan. Onko mahollista että näin kuuluisikin olla vai onko syytä lisätä myös toiselle puolen samamäärä levyjä. Epäilen että levyt on unohtunut edelliseltä rassaajalta pois?

Mielenkiintoinen autohan tää on rassata ja tilaakin hyvin. Huvitusta on aiheuttanut mm. Alapääntiivistesarja joka sisältää puulistaa,,huh huh innovatiistä porukkaa noi engelsmannit :shock:
Lisää kysymyksia varmaankin talvenmittaan tulee rutkasti, kiitos avusta jo nyt etukäteen!

Janne
Shaken,not stirred!

Spitti74
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 5:53 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spitti74 » Ke Marras 23, 2016 11:08 pm

Shimmilevyjä laitetaan tarpeelinen määrä, että kulmat on kohdillaan. Edellinen rassaaja on voinut tehdä oikein tai väärin. Kysymys koskee kasausvaihetta ja sen jälkeisiä säätöjä. Puulista, jonka mainitsit taitaa liittyä lohkoon ja osaan joka pitelee kampiakselin takapään stefaa, ellei ole niin vanhaa tuotantoa, että siinä ei ole stefaa. Onhan tasotiivisteetkin useimmiten paperia nykyisinkin, niin miksei puu kävisi tuohon. Puinen kojelauta se vasta on jotakin.

Goldfinger
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 11:09 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Goldfinger » To Marras 24, 2016 6:13 pm

Juu olet oikeassa, tarkoitus ei ollut mollata mitenkään ,hienoja pelejähän nämä on. Tosiaan täytyy vielä mittailla kulmia keväällä mutta jotenkin olettais että samamäärä levyjä kuuluis olla niin pyörät kyntäis symmetrisesti. Tosin renkaitten ulkoreunat oli kulunut kyllä tasaisesti molemmilta puolilta :P

Puulistojen paikkakin on tiedossa siellähän ne on. Olettekos luottanut pelkästään paperitiivisteisiin vai oletteko lisänny vielä silikonia? Ite meinasin silikoniin turvautua jotenkin varmempaa saada mahollisimman vähän öljyläikkiä pihalle.

Sitten vielä että kumpi peräöljy on oikea GL-4 vai GL-5 luokitus,mineraalia varmaankin jokatapauksessa?
Shaken,not stirred!

FinnVitesse
Viestit: 180
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Ylentola

Viesti Kirjoittaja FinnVitesse » To Marras 24, 2016 11:42 pm

Puulista taitaa kuitenkin sijaita lähempänä jakopäätä, eikä takapään stefaa. Eli niillä tiivistetään kampiakselin alla, ensimmäisen runkolaakerin etupuolella oleva alumiinikappale lohkoon.
(Alumiinikappaleesta on usein kierteet korkanneet, kun öljypohjan ja jakopään levyn ruuveja kiristetään "hampaat irvessä"samoin kuin teräksiseen lohkoon!) Konetta kasaessa kannattaa käyttää momenttiavainta, niin ei ylikiristämisellä kierteet korkkaa. Kiristysarvo 2.5 kg/m maksimissaan.

Perinteinen tiivistelakka toimii mielestäni paperitiivisteen kanssa parhaiten. (Esim. PerfectSeal-Gasket Maker). Silikonimassa pursuaa makkaroiksi sauman reunoille ja saattaa tukkia öljykanavia. Kannattaa olla varovainen!

Spitti74
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 5:53 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spitti74 » Pe Marras 25, 2016 10:04 pm

Taisin haukkua väärää puuta tai päätä moottorin osalta (ei enää muista noin vanhoja asioita).

On se hyvä lähtökohta, että shimmilevyjä laitetaan symmetrisesti. Epäilen, että tehtaalta lähtiessäkään autot eivät olleet niin täydellisesti mitoissaan, että shimmien määrä olisi vakio. Nehän on säätämistä varten olemassa ja niiden määrää saa vaihdella tarpeen mukaan. Vanhassa autossa, johon on vaihdettu osia ja tehty monenlaista remonttia voi olla, ettei siltikään pääse tavoitteeseen ilman työtä ja tuskaa.

Korinvaihdosta, kun on kyse, niin siinä saattaa olla Heraldin kallistuksenvaimennin. Muistaakseni se on tavallaan kiero. Syytä siihen en tiedä. Heraldin vaimenninta paksumpi löytynee ainakin GT6:sta ja ehkä Spiteistäkin. Paksumpi tanko teki ainakin omasta mielestäni suuren parannuksen ajettavuuteen mutkissa.

Goldfinger
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 11:09 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Goldfinger » Su Marras 27, 2016 11:55 am

Juu, olisko tähän tanko jo vaihdettu kun mun mielestä on aika paksua jöötiä varmaan 17mm ainakin. Ei mulla ole kutoskone alfassakaan noin paksu.
Gl 4 öljy lienee oikea valinta perään ja laatikkoon, noin ainakin tulkitsin taulukoita?

Mutta minkäslaisella prässillä ootte voidelleet sen etupään alasilmukan (trunnion) kun sinnekkin pitäs laittaa öljyä eikä rasvaa. Mulla siinä on rasvanipat laitettu mut en keksi prässiä millä vois laittaa öljyä nippoihin?
Shaken,not stirred!

FinnVitesse
Viestit: 180
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Ylentola

Viesti Kirjoittaja FinnVitesse » Su Marras 27, 2016 12:41 pm

Nippa irti ja tippakannulla. Vaihtoehtoisesti rasvaprässiin öljyä.

Goldfinger
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 11:09 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Goldfinger » Su Marras 27, 2016 8:58 pm

Eikös rasvaprässistä vuoda notkeampi tavara pihalle, en ole kyl kokeillu koskaan. Meneeköhän tippakannulla perille asti, no täytyypä kokeilla eri variaatioita. Jaa niin mittasin vakaajatangon paksuuden oli 18mm.
Shaken,not stirred!

Spitti74
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 5:53 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spitti74 » Su Marras 27, 2016 10:10 pm

Heraldissa on n. 18 mm tanko. Voi olla vanhemmissa Spiteissäkin. En tunne kaikkia malleja. Omasta Trumpasta mittasin, niin siinä on nyt n. 23 mm paksu tanko. En tosiaan muista mistä autosta se on haalittu. Olisiko loppupään Spitfire 1500 tai GT6. Ei sitä pakko ole vaihtaa, mutta mielelläni suosittelen edelleen. Kehityksen suuntaa kannattaa yleensä noudattaa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa